Değerli sanatçı arkadaşımız Hakan Akay'ın da kurucu ve yönetici olduğu girişimci arkadaşlar çok değerli bir çalışmaya adım attılar.
Almanya'da Kürt Müzik Arşivi ve Kütüphanesi...
Bu çalışmaların akademik bir disiplin içinde yürütülmesi için de Deutsch-Kurdisches Kulturinstitut (Alman-Kürt Kültür Enstitüsü) kurulmuş bulunuyor.
Kurumun amaçlarının başında çağımızın digital niteliğine uygun olarak kapsamlı bir müzik arşivi ve kütüphanesi oluşturmak geliyor. Tabi bu sadece kayıtlarda kalan, raflarda duran bir arşiv değil icra edilerek, araştırma ve incelemelere konu edilen, başka kültürlerle ortaklık ve karşılaştırmalar üzerinden tanıtımın da yapılacağı bilimsel-sanatsal bir platform olmayı amaçlıyor.
Kurumun yöneticisi olarak Hakan Akay'ın açıklamaları ilişikte var.
Kürt Müziği ve Bilimsel Araştırmalar deyince bu kurumdaki arkadaşlara bir önerim olacak. Bu konuda KOMİTAS'a özel bir yer ve önem verilmesinin, belkide onun adına bir bölüm bir açılmasının ÇOK ANLAMLI ve kadirşinas bir davranış olacağını düşünüyorum.
KOMİTAS, Kürt müziği üzerine DOKTORA ÇALIŞMASI yapan ilk kişidir. (Yüzyılın içinde Kürt müziği konusunda Kürtler dahil başka bilimsel çalışma yapan, doktora tezi hazırlayan kimse var mı bilmiyorum.)
1899 yılında Berlin'de Kaiser Wilhelm Üniversitesi'nde (Şimdi Humboldt) müzik doktorası yapan Komitas'ın tezi "Kürt Müziği" üzerineydi. Bu tezin yazılı kısmı ne yazık ki şimdi kayıptır. Ama Komitas, tezine konu yaptığı 10 parçadan oluşan Kürt melodilerini kendi imkanlarıyla 1903 yılında Moskova'da bastırarak günümüze kadar ölümsüzleşmesini sağladı. (Des Melodies Kurdes, 1903)
Komitas bu parçaları bizzat kendisi derlemiş ve notaya almıştı. Ayrıca yüzlerce başka birçok eseri de notaya alarak bilimsel anlamda KÜRT MÜZİK ARŞİVİ'ni başlatan kişidir diyebiliriz.
Komitas, 24 Nisan 1915'de İstanbul'da tutuklanan ve toplama kampına gönderilen Ermeni aydınları içindeydi. Uluslararası üne sahip olması nedeniyle imhadan kurtularak serbest bırakıldı ama o tarihte sonra vefat ettiği tarihe kadar tek bir eser veremedi ve konuşamadı. Ömrünü Paris'te bir Psikiyatri Kliniğinde tamamladı.
Ne yazık ki Kürt müziği ile ilgilenen arkadaşlarda bu konuda gerekli duyarlılık ve yaklaşımı, Komitas'a gerekli kadirbilirliği görmediğimi üzüntüyle belirtmek istiyorum. (Sevgili Rewsen Çeliker'in duyarlılığını hariç tutmalıyım.)
Birçok kez, tanıdığım birçok sanatçıya, en azından Komitas'ın 1903'de kendisinin notaya alarak yayınladığı bu 10 parçayı ASLINA SADIK kalarak icra edip kendisi için bir ANMA KONSERİ düzenlemelerini, bir ALBÜM yapmalarını önerdimse de bunu yapan kimse çıkmadı.
Dünyanın her yerinde büyük bir saygıyla anılan, kabul gören bu sanatçının Kürt müzik-sanat dünyasında çok sahipsiz, ilgisiz karşılanması her zaman içimi acıtmıştır. Ki Komitas'ın Kürt müziğine gösterdiği ilgi bile başlı başına bir anlam ifade eder...
Dilerim Kürt müzik arşivi oluşturan sanatçı arkadaşlar, aynı zamanda bu bilimsel çabaya gerekli önemi verirler ve Komitas'a gerekli saygıyı gösterirler.
https://www.demokrathaber.org/sanat/alman-kurt-kultur-enstitusu-kuruldu-h116228.html
Bu çalışmaların akademik bir disiplin içinde yürütülmesi için de Deutsch-Kurdisches Kulturinstitut (Alman-Kürt Kültür Enstitüsü) kurulmuş bulunuyor.
Kurumun amaçlarının başında çağımızın digital niteliğine uygun olarak kapsamlı bir müzik arşivi ve kütüphanesi oluşturmak geliyor. Tabi bu sadece kayıtlarda kalan, raflarda duran bir arşiv değil icra edilerek, araştırma ve incelemelere konu edilen, başka kültürlerle ortaklık ve karşılaştırmalar üzerinden tanıtımın da yapılacağı bilimsel-sanatsal bir platform olmayı amaçlıyor.
Kurumun yöneticisi olarak Hakan Akay'ın açıklamaları ilişikte var.
Kürt Müziği ve Bilimsel Araştırmalar deyince bu kurumdaki arkadaşlara bir önerim olacak. Bu konuda KOMİTAS'a özel bir yer ve önem verilmesinin, belkide onun adına bir bölüm bir açılmasının ÇOK ANLAMLI ve kadirşinas bir davranış olacağını düşünüyorum.
KOMİTAS, Kürt müziği üzerine DOKTORA ÇALIŞMASI yapan ilk kişidir. (Yüzyılın içinde Kürt müziği konusunda Kürtler dahil başka bilimsel çalışma yapan, doktora tezi hazırlayan kimse var mı bilmiyorum.)
1899 yılında Berlin'de Kaiser Wilhelm Üniversitesi'nde (Şimdi Humboldt) müzik doktorası yapan Komitas'ın tezi "Kürt Müziği" üzerineydi. Bu tezin yazılı kısmı ne yazık ki şimdi kayıptır. Ama Komitas, tezine konu yaptığı 10 parçadan oluşan Kürt melodilerini kendi imkanlarıyla 1903 yılında Moskova'da bastırarak günümüze kadar ölümsüzleşmesini sağladı. (Des Melodies Kurdes, 1903)
Komitas bu parçaları bizzat kendisi derlemiş ve notaya almıştı. Ayrıca yüzlerce başka birçok eseri de notaya alarak bilimsel anlamda KÜRT MÜZİK ARŞİVİ'ni başlatan kişidir diyebiliriz.
Komitas, 24 Nisan 1915'de İstanbul'da tutuklanan ve toplama kampına gönderilen Ermeni aydınları içindeydi. Uluslararası üne sahip olması nedeniyle imhadan kurtularak serbest bırakıldı ama o tarihte sonra vefat ettiği tarihe kadar tek bir eser veremedi ve konuşamadı. Ömrünü Paris'te bir Psikiyatri Kliniğinde tamamladı.
Ne yazık ki Kürt müziği ile ilgilenen arkadaşlarda bu konuda gerekli duyarlılık ve yaklaşımı, Komitas'a gerekli kadirbilirliği görmediğimi üzüntüyle belirtmek istiyorum. (Sevgili Rewsen Çeliker'in duyarlılığını hariç tutmalıyım.)
Birçok kez, tanıdığım birçok sanatçıya, en azından Komitas'ın 1903'de kendisinin notaya alarak yayınladığı bu 10 parçayı ASLINA SADIK kalarak icra edip kendisi için bir ANMA KONSERİ düzenlemelerini, bir ALBÜM yapmalarını önerdimse de bunu yapan kimse çıkmadı.
Dünyanın her yerinde büyük bir saygıyla anılan, kabul gören bu sanatçının Kürt müzik-sanat dünyasında çok sahipsiz, ilgisiz karşılanması her zaman içimi acıtmıştır. Ki Komitas'ın Kürt müziğine gösterdiği ilgi bile başlı başına bir anlam ifade eder...
Dilerim Kürt müzik arşivi oluşturan sanatçı arkadaşlar, aynı zamanda bu bilimsel çabaya gerekli önemi verirler ve Komitas'a gerekli saygıyı gösterirler.
https://www.demokrathaber.org/sanat/alman-kurt-kultur-enstitusu-kuruldu-h116228.html
14 Haz 2019 11:46 güncellendi
Yorumlar
Yorum Gönder