Antisemitizme Sıfır Tahammül

BIA (Istanbul) - "Antisemitizme sýfýr tahammül" baþlýklý bir bildiri kaleme alan ve aralarýnda aydýn, yazar ve sanatçýlarýn da olduðu 117 kiþi, "Yahudilerin baþ faili olduklarý envai çeþit komplo teorilerini ortaya sürmek sýradanlaþtýrýldý... Gündelikleþmiþ ezberi bozmak için bizim gibi düþünen ve hisseden herkesi sesini yükseltmeye çaðýrýyoruz" dedi.
', 'Birikim dergisinin Ekim ayý sayýsýnda yer alan bildiride, antisemitizmin çoðunlukla görmezden gelinen ve suskunlaþýlan bir konu olduðu belirtildi.

"Solun büyük bir kesiminin, kimi insan haklarý savunucularýnýn ve ýrkçýlýk karþýtlarýnýn antisemitizmi gündemlerine oturtamadýklarýna, kendi baþýna bir tehdit olarak telaffuz edemediklerine, son dönemde gözlemlediðimiz gibi bir tepki vermek kaçýnýlmazlaþtýðýnda, ancak herhangi bir ayrýmcýlýk örneði olarak gördüklerine ve gerçek vahametini es geçebildiklerine tanýk oluyoruz.

Bir tehlikenin adý doðru telaffuz edilmedikçe onunla mücadele edilemez. Tersine, aðýzlarda gevelenen belirsiz sözler kötülüðü gizlemeye yarar."



Bildirinin tamamý þöyle:


Biz aþaðýda imzasý bulunan insanlar, bu topraklarda da hep mevcut olan, ancak son yýllarda yoðunluðu ciddi biçimde artmýþ bulunan bir soruna, Antisemitizme dikkati çekmek ve ilgilenecek herkesle bu konudaki gözlemlerimizi ve derin kaygýlarýmýzý vakit kaybetmeden paylaþmak üzere bu metni kaleme alýyoruz.

Türkiye Cumhuriyeti''nin, Türk-Müslüman-Sünni olmayan yurttaþlarýna karþý düzenlenmiþ deðiþik þiddet ölçeklerinde ayrýmcýlýk, ýrkçýlýk örnekleriyle dolu tarihi, bu ülkenin muhalifleri tarafýndan sýnýrlý da olsa irdelenebiliyor, eleþtirilebiliyor. Ama antisemitizm parmakla sayýlabilecek istisnalar dýþýnda görmezden gelinerek, adý konulmayarak ya da varlýðý açýkça inkar edilerek, karþýsýnda hemen hemen herkesin suskunlaþtýðý bir konu olmayý sürdürüyor.
Alacakaranlýk kuþaðý

Türkiye''de þimdiye kadar hiçbir konuda bir araya gelememiþ kesimler, özellikle Irak krizinin patlak vermesiyle baþlayan süreçte, Israil devleti karþýtlýðý temelinde ve benzeri görülmemiþ geniþlikte bir koalisyonda toplanabildi. Yahudilere duyduklarý düþmanlýðý Israil''in varlýðýnda cisimleþtiren Islamcý kesim, alanlarý "Irak''ta savaþa hayýr" sloganlarýyla yürüyen geniþ bir sol kitleyle birlikte doldurdu.

Toplumlarýn devletler þeklinde örgütlenmesinden, sýnýrlar içine hapsedilmesinden, milliyetçi ve ýrkçý düþmanlýklar yaratýlmasýndan, militarizmden ve onun kanlý sonuçlarýndan mutsuzluk duymasý beklenen kesimlerin, Ortadoðu''daki þiddet sarmalýndan çýkýþ kaygýlarý taþýyanlarýn, hiçbir çifte standart uygulamadan her türlü þiddet yanlýsý çözümü eleþtirip, acil ihtiyaç olan barýþý önermesi beklenirken bu gösteriler ve kampanyalardaki yaygýn tutum tersi oldu. Þiddetin bir yaný eleþtiriden uzak tutuldu, hatta mazlum söylemiyle kucaklanýp meþrulaþtýrýldý. Ulus devletlerle kaplý bir dünyada, Israil devletini "daha gayrimeþru", "daha tehlikeli" ilan edip þeytanlaþtýran yaklaþýma, ne eylemde ne söylemde hiçbir mesafe koymayan sol kesim, Israil devletinin haritadan silinmesi özlemini de yer yer Islamcýlarla paylaþmaktan gocunmadý.

Bu "eylem birliði" gündelik politikanýn içinden çýktý ve orada sürüyor. Bütün kavramlarýn birbirlerine kolaylýkla karýþtýrýldýðý, birbirine indirgendiði yayýnlar kanlý göndermeleri olan bir zihin bulanýklýðýnýn araçlarý oluyorlar. Siyasi söylemlerinde her türlü faþist ya da sertlik yanlýsý uygulamayý Nazizm ile aynýlaþtýrabilenler, Yahudi soykýrýmý Holokost''un tarihsel özelliklerinden oluþan tekilliðini gözardý edip Holokost''u aleladeleþtiriyorlar. Böylelikle Holokost inkârcýlýðýna kadar giden bir tutuma da elveriyorlar.

Tarihsel baðlamý, neredeyse bütün coðrafyalarý kaplayan yaygýnlýðý ve geniþ sýnýfsal, sosyal, kültürel tabaný nedeniyle antisemitizm apayrý bir baþlýk olarak ele alýnmayý gerektiriyor. Solun büyük bir kesiminin, kimi insan haklarý savunucularýnýn ve ýrkçýlýk karþýtlarýnýn antisemitizmi gündemlerine oturtamadýklarýna, kendi baþýna bir tehdit olarak telaffuz edemediklerine, son dönemde gözlemlediðimiz gibi bir tepki vermek kaçýnýlmazlaþtýðýnda ancak herhangi bir ayrýmcýlýk örneði olarak gördüklerine ve gerçek vahametini es geçebildiklerine tanýk oluyoruz.

Bu durum bize, antisemitizmin artýk Hitler''e çakýlan selamlarýn ötesinde göstergeleri olduðunu, deðiþik kýlýklarda ortaya çýkabildiðini gösteriyor.
Açýlmýþ kanallardan akar düþmanlýk...

Öyle görünüyor ki insanlar, bu olaðanüstü karmaþýk dünyayý açýklamakta acizleþince, "düþmanlaþtýrýlmýþ öteki"ler yaratýp tecrit etme ihtiyacý duyuyorlar. Tarihte ve þimdi, bu "ihtiyacý" en fazla ve otomatik olarak Yahudilerin karþýlýyor olmasýnýn bir adý var.

Günümüz antisemitizminin en aktif kolu Islamcý basýnýn geniþ bir bölümü, Yahudilere karþý saldýrýlarýný pervasýz bir þekilde ve Adolf Hitler''e övgüler düzmeye kadar vardýrdý. Paralel bir giriþim de Yahudi kökenli olduklarý vurgulanan ve "Sabetaycý" olarak adlandýrýlan insanlara karþý görülmemiþ bir popülerlik kazanan yayýnlar ve kampanyalar. Nazilerin "saf ýrk" uygulamalarýndan doðrudan devralýnmýþ bir þekilde hazýrlanan soy sop listelerinde "Yahudi soyundan gelme" kiþiler saptanýyor; bu kiþiler "dünyayý yöneten Yahudiler" komplo teorilerine eklemlenen bir biçimde Türkiye''yi perde arkasýndan yöneten gizli bir mezhebin bir o kadar kötü niyetli üyeleri olarak sunuluyor ve hedef gösteriliyorlar.

Karþýsýnda genellikle sessiz ve tepkisiz kalýnan bu durum, Islamcý ve merkez medyanýn popülist kanallarýndan rahatça akýp, antisemitizmi gündelik yaþamýn ve söylemin içine sindirip yerleþtirdi. Her taþýn altýnda "Yahudi parmaðý" aramak, "Yahudiler"in baþ faili olduklarý envai çeþit komplo teorilerini ortaya sürmek sýradanlaþtýrýldý...

Gündelikleþmiþ ezberi, "Antisemitizme sýfýr tahammül" noktasýndan her fýrsatta bozmak için, bizim gibi hisseden ve düþünen herkesle birlikte bilgilenmeye, itiraz etmeye, yazmaya, çizmeye, sesini yükseltmeye ve dayanýþmaya istekli olduðumuzu bildiriyoruz.
Imzalayanlar:

Rýdvan Akar, Taner Akçam, Doðan Akhanlý, Mustafa Akyol, Ishak Alaton, Necmiye Alpay, Selim Amado, Çaðatay Anadol, David Arditi, Nazmi Arif, Ergün Arslan, Hüseyin Aygül, Esin Ayral, Laleper Aytek, Rýfat N. Bali, Beki Bardavid, Süleyman Bardavid, Ali Ihsan Baþgül, Moiz Bayer, Lizi Behmoaras, Jacob Bensason, Jacques E. Botton, Nükte Devrim Bouvard, Cem Bozþahin, Fatma Mefkure Budak, Belgin Cengiz, Oral Çalýþlar, Hacer Çýnar, Ahmet Dað, Hüseyin Daðdaþ, Gülder Demir, Hülya Demir, Aynur Demirdirek, Hülya Demirdirek, Þeyda Demirdirek, Aycan Demirel , Fuat Dündar, Tevfik Erhat, Jak Esim, Jenny Eskinazi, Nesi Eskinazi, Yusuf Estroti, Moþe Farsi, Hacer Yýldýrým Foggo, Çetin Gabay, Rezzan Gabay, Eli Gerþon, Gamze Tokol Goldsman, Volkan Granit, Corry Görgü, Refik Güllü, Ayþe Günaysu, David Hasday, Emel Iþýklý, Yürük Iyriboz, Aydan Kalaçlar, Dina Karako, Isa Karataþ, Asude Kayaþ, Erdal Kaynar, Gülay Kýlýçdoðan, Ergun Kýrlýkovalý, Sevil Kývan, Kürþad Kýzýltuð, Burçe Klaynman, Hayim I. Krespin, M. Mustafa Kulu, Ahmet Kurt, Jaan Latif, Recep Maraþlý, Ceki Medina, Amy Mills, Gül A. Minci, Avram Mizrahi, Eti Motola, Özcan Mutlu, Akýn Olgun, Haluk Oral, Mordo Ovadya, Menteþ Aziz Oz, Mahmut Esat Ozan, Ayþe Öktem, Kerem Öktem, Ayþe Önal, Canan Özadam, Gencer Özcan, Yelda Özcan, Noyan Özkan, Mehmet Mihri Özdoðan, Ester Ruben, Murat Ruben, Rafael Sadi, Selim Salti, Defne Sandalcý, Selim Sanje, Fatma Sayman, Melih Sisa, Semra Somersan, Haldun Süral, Nora Þeni, M. Orhan Tarhan, Ülfet Taylý, Þirin Tekeli, Þule Toktaþ, Saime Tuðrul, Süreyya Turhan, Akil Ulukaya, Momo Uzsinay, Nessim Weissberg, Deniz Yücel, Ragýp Zarakolu, Yaprak Zihnioðlu.

Yorumlar